رویش هنردرمانی

پرسش و پاسخ
پرسش و پاسخ
12 اسفند, 1393
نوروفیدبک-2 | روانشناسی دات کام
نوروفیدبک چیست؟
12 اسفند, 1393
رویش هنردرمانی | روانشناسی دات کام

رویش هنردرمانی | روانشناسی دات کام

رویش هنر درمانی

از زمانی رایج شدن اصطلاح هنردرمانی تعریف ها و تفسیرهای متفاوتی از آن صورت گرفته است . آدریان هیلز ، هنرمند انگلیسی، نخستین کسی بود که از اصطلاح هنر درمانی برای توصیف کاربرد درمانی تصویرسازی ذهنی استفاده نمود .تجربه شخصی او در سپری کردن دوره نقاهت پس از بیماری سل و فعالیت های بعدی او با بیماران با طراحی و نقاشی کردن ، او را به سمت این یافته رهنمون ساخت که هنردرمانی آزاد کننده انرژی خلاق در بیماران است . در همان دوره ای که هیلز می زیسته در جایی دیگر از دنیا ،مارگارت نامبرج روانشناس آمریکایی ، از اصطلاح هنردرمانی برای توصیف کارهای درمانی اش استفاده کرد . آنچه در مدل هنردرمانی نامبرج صورت می گرفت عبارت بود از : برون ریزی ناهشیار از طریق بیان خود انگیخته مبتنی بر هنر . درواقع این رویکرد درمانی نامبرج ریشه در رابطه انتقالی میان مراجع و درمانگر بر اساس تشویق به تداعی آزاد داشت و به وضوح ملهم از مکتب روان تحلیلگری بود . هرچند رویکرد هیلز و نامبرج بعدها توسط متخصصان حیطه هنردرمانی با رویکردهای جدیدتر و مناسب تر جایگزین شد اما می توان عملکرد پیشگامانه آنها در عرصه هنردرمانی را شگرف و بسیار با اهمیت دانست . رویکرد نامبرج به هنر درمانی حمایت کننده دیدگاه استفاده از هنر در درمان و رویکرد هیلز به هنردرمانی حمایت کننده دیدگاه هنر به مثابه درمان بود . درک این دو دیدگاه اهمیت دارد چرا که هنردرمانی همزمان و بطور موازی در این دو محور رشد کرده و تحول یافته است : 1- هنر به مثابه درمان 2- روان درمانی مبتنی بر هنر . دیدگاه اول بر پتانسیل درمانی و شفابخش هنر تاکید دارد در حالیکه تاکید دیدگاه دوم بر اهمیت رابطه درمانی ایجاد شونده میان مراجع، درمانگر و خلق (کار) هنری است . نقطه اتکاء هر دیدگاه درواقع پاسخ دهنده تمامی سوالاتی است که پیرامون تغییرات درمانی و شفابخش هنردرمانی مطرح می شود . مانند این سوالات که آیا تغییرات شفابخش در هنردرمانی اساسا ریشه در فرایند خلاق کار هنری ، به خودی خود دارد یا مبتنی است برطبیعت رابطه شکل گرفته میان مراجع و درمانگر یِا آنگونه که بسیاری از هنردرمانگران ، امروزه با محوریت آن بحث می کنند ؛ ترکیبی خلاق از فعل و انفعال ظریف دو رویکرد قبلی است که این دیدگاه اخیر در هنردرمانی تحت نام دیدگاه رابطه مثلثی (سه جانبه) شناخته می شود. در این دیدگاه یک دیالوگ تبادلی میان سه عنصر ؛ خلق (اثر) هنری ، هنردرمانگر و مراجع مطرح است که در نهایت هدف درمانی را تحقق می بخشد.

رویش هنردرمانی | روانشناسی دات کام

رویش هنردرمانی | روانشناسی دات کام

 تعریف هنردرمانی

انجمن هنردرمانی آمریکا : استفاده درمانی از تولید (عمل) هنری در یک رابطه ی حرفه ای، توسط افرادی که درگیر با بیماری ، آسیب روحی یا چالش در زندگی بوده و همینطور افرادی که به دنبال رشد و شکوفایی شخصی هستند .از طریق خلق هنری و تفکر به روی آنچه خلق شده و فرایند خلق آن ، افراد می توانند آگاهی شان را از خود ودیگران افزایش داده و با علائم بیماری ، فشار روانی و تجربه آسیب زا انطباق یافته ، توانمندی شناختی شان را بهبود بخشند و از خوشی های تایید و تثبیت کننده زندگی ناشی از خلق هنری لذت ببرند .

انجمن هنردرمانی کانادا و انجمن هنردرمانی ملی استرالیا : هنردرمانی شکلی از روان درمانی است که با استفاده از ابزارهای غیرکلامی امکان ابراز هیجان و بهبود را فراهم می آورد . بزرگسالان می تواننند با استفاده از واژه ها هیجانات خود را ذهنی سازی کرده و در عین حال از آن فاصله بگیرند در حالیکه کودکان برخلاف اکثر بزرگسالان نمی توانند به آسانی به شیوه کلامی خود را ابراز کنند. هنردرمانی مراجع را توانمند می سازد تا موانع دست و پاگیر برای خودابراز گری را با استفاده از ابزارهای ساده هنری کنار بزند .

Edwards, d.(2004). Art therapy. London , SAGE Publication .

سایت هنردرمانی
سایت هنردرمانی
تخصصی ترین سایت در زمینه روانشناسی ، هنردرمانی و شاخه های وایسته به آن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

كد امنيتي :به عدد وارد كنيد: