اعتیاد به اینترنت-3

اعتیاد-اینترنتی_2 | روانشناسی دات کام
اعتیاد به اینترنت-2
12 فروردین, 1394
درمان فرد معتاد اینترنتی
12 فروردین, 1394
اعتیاد-اینترنتی_2 | روانشناسی دات کام

اعتیاد-اینترنتی_2 | روانشناسی دات کام

اعتیاد-اینترنتی_1 | روانشناسی دات کام

اعتیاد-اینترنتی_3 | روانشناسی دات کام

آشنایی با اعتیاد به اینترنت

قدم به قدم تا ترک اعتیاد به اینترنت

در ادامه مطلب اعتیاد به اینترنت  1 و اعتیاد به اینترنت 2  ، اینک قسمت سوم و پایانی این مقاله :

کارت‌های یادآوری درست کنید

*لیستی از پنج مورد از بزرگترین مشکلاتی که اعتیاد شما به اینترنت برایتان ایجاد نموده است ایجاد کنید.

*لیست دیگری از پنج مورد از فواید قطع کردن استفاده افراطی برای شما ایجاد کرده است ایجاد نمایید.

این لیست‌ها را بر روی کاغذ یادداشت نمایید و همراه خود داشته باشید. زمانی که در دوراهی انتخاب بین فرار کردن از زندگی واقعی و پناه بردن به فضای مجازی یا انجام کارهای مفید و بهتر دیگر گرفتید، به کارت خود نگاه کنید تا به شما یادآوری کند که از چه چیزهایی قصد دوری کردن دارید و قصد رسیدن به چه مواردی را دارید.

از جمله مواردی که اینترنت در آن‌ها موثر است، از دست دادن موفقیت‌های شغلی یا درسی، دوری یا نادیده گرفتن دوستان واقعی، کم خوابی یا بی‌خوابی، دوری و مواجه نشدن با اظطراب از مسائل مهم می‌باشد. فواید دوری از این اعتیاد نیز ایجاد موقیت برتر شغلی یا درسی، استراحت بهتر، توجه به روابط اجتماعی و پیدا کردن راه حل‌های تازه برای رهایی از استرس می‌باشد.

قدم‌های بعدی

در قدم بعدی، به مدیریت زمان استفاده از اینترنت بپردازید. خود را ملزم کنید که روزانه ساعات استفاده از اینترنت را کاهش دهید تا به یک عدد معقول برسد. این برنامه را با دقت و جدیت پیگیری کنید و تا حد امکان از شکستن قوانینی که وضع کرده‌اید بپرهیزید. برای مثال قبل از شروع استفاده از اینترنت، ساعت مشخصی را برای پایان آن مشخص کنید و حتی اگر احساس می‌کنید که فراموش می‌کنید یا غافل می‌شوید و خدایی ناکرده ساعات استفاده را افزایش می‌دهید، از برنامه‌هایی که خود به خود سیستم را خاموش می‌کنند استفاده نمایید. همچنین سعی کنید استفاده از اینترنت را به عنوان پاداش در نظر بگیرید. مثلا در صورتی که یک کار، مثل درس خواندن، اتمام پروژه یا … را با موفقیت تکمیل کردید، مدتی استفاده از اینترنت را به عنوان پاداش برای خودتان در نظر بگیرید.

سعی کنید روزانه همه این کارها را انجام دهید. به علاوه از خود بپرسید که اگر من ساعت‌های متمادی پشت کامپیوتر قرار بگیرم، چه چیزهایی را از دست خواهم داد؟ چه فعالیت هایی را ناتمام باقی خواهم گذاشت؟ این فعالیت‌ها و موارد را یادداشت کنید و سعی نمایید به جای استفاده از کامپیوتر این موارد را انجام دهید.

فعالیت‌هایی را از پیش از استفاده تعیین نمایید و تنها همان‌ها را انجام دهید. برای مثال حتی اگر مجبور شدید هر یک ساعت، پنج دقیقه به پشت کامپیوتر بروید و یک کار را انجام دهید، دریغ نکنید. شک نکنید که اینگونه استفاده بهتر از ساعت‌ها غرق شدن بی هدف در دنیای مجازی‌ست.

عادات استفاده روزمره از اینترنت را تغییر دهید. اگر عادت دارید که بعد از ظهرها خود را با اینترنت بگذارنید، این کار را به صورت محدودتر یه زمان دیگری مثل صبح‌ها موکول نمایید.

از موارد زندگی آفلاین استفاده بیشتری کنید. خواندن کتاب‌های رمان و طولانی به شدت شما را از زندگی آنلاین دور نگه می‌دارد و زندگی واقعی را مهم‌تر جلوه مي‌دهد. همچنین سعی کنید که بیشتر به موزه، سینما پارک و مراکز تفریحی ورزشی بروید و با افراد واقعی ارتباط برقرار کنید.

برای زمان خود ارزش قائل شوید. اگر در جستجوی موضوع خاصی هستید. زمان خود را صرف مسائل گوناگون نکنید و هرگز نگویید این یک کار را هم انجام دهم، بعد می‌روم. خودتان بهتر می‌دانید که این “یک کار” هیچ وقت پایان ندارد و می‌توانید تا ابد به آن بپردازید. پس برای خود محدودیت در زمان استفاده و میزان مطالب قائل شوید.

در قدم نهایی، سایت‌ها و به طور کلی بخش‌هایی از اینترنت که برای شما اعتیاد آور یا خیلی جذاب هستند را شناسایی کنید. تلاش و اراده خود را به کار بگیرید که تا حد امکان روزانه کمتر از این وبسایت‌ها دیدن نمایید و تمرکز خود را به جای دوستان مجازی، بر روی افراد واقعی که در کنار شما هستند معطوف کنید. با فکر کردن بر روی کارهای جذاب دیگر و حتی مهم‌تر سعی کنید که از جذابیت‌های این سایت‌ها بکاهید و کمتر ذهن خود را با این موضوعات درگیر کنید. در واقع تا حد امکان تمرکز خود را بر روی مسائل مهم‌تر قرار دهید. برای مثال دوستانتان را دعوت کنید، بیرون بروید. گردش بروید، کلاس‌های گوناگون ثبت نام کنید و به کارهایی که از دستتان برای دیگران بر می‌آید تمرکز نمایید.

بعد از چند هفته انجام این موارد، به صورت کاملا محسوسی تغییرات رفتاری، روحی و روانی و حتی اجتماعی را در زندگی خود مشاهده خواهید نمود. بنابراین کمی صبور باشید تا لذت زندگی در اجتماع حقیقی را دوباره به دست آورید.

پایان این مقاله

قسمتهای دیگر این مقاله :

سایت هنردرمانی
سایت هنردرمانی
تخصصی ترین سایت در زمینه روانشناسی ، هنردرمانی و شاخه های وایسته به آن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

كد امنيتي :به عدد وارد كنيد: