اضطراب امتحان

توانمندی هیجانی وسلامتی در کودکان
توانمندی هیجانی و سلامتی در کودکان
23 خرداد, 1394
آلبرت بندورا (albert-bandura)
مقاله ای درباره آلبرت بندورا
23 خرداد, 1394
اضطراب امتحان

اضطراب امتحان

اضطراب امتحان نوعی اضطراب عملکرد است که با ترس از تحت قضاوت قرار گرفتن توسط دیگران در ارتباط است(به لک، 2005، 42). اضطراب فردی است. در بعضی دانش آموزان باعث افزایش انگیزش و در بعضی دیگر سبب کاهش آن می شود( پکران، 2006). با نمره ای پایین در یک امتحان دانش آموزی ممکن است به گریه بیفتد، دیگری ممکن است بسیار عصبی و نا امید شود و دیگری با اضطراب شدید و نشخوار فکری درگیر شود و در بقیه روزهای کلاس نتواند به خوبی تمرکز کند. حال ممکن است دانش آموز دیگری تمرکز کند و تصمیم بگیرد برای امتحان بعدی آماده شود.

نشخوار ذهنی بیشتر در طی امتحان باعث اضطراب بیشتر دانش آموزان می شود. دانش آموزانی که اضطراب امتحان مداوم دارند نگران می شوند، با ترس از شکست رو به رو می شوند، در هنگام استرس احساس بی ارزسی می کنند و وقتی رباره امتحان نگران می وند از نظر جسمانی تحت تاثیر قرار می گیرند(ازبورنیک، 2001).

به طور معمول، برای دانش آموزانی که پیشرفت کمی دارند، توانایی تحمل موقعیت های پر استرس و احساس تحت چالش قرار گرقتن، نشان دهنده ی میزان زیادی تغییر در عملکرد می باشد. نوجوانان توانایی و شایستگی تحصیلیشان را یا به صورت مثبت و یا به صورت منفی ادراک میکنند. دانش آموزانی که جهت گیری منفی دارند، بر این عقیده اند که نمی توانند کارها را به خوبی انجام دهند، و به واقع عملکرد پایینی دارند و اضطراب بیشتری را تجربه می کنند (گیوتا،2006).

باورهای نوجوانا درباره توانایی شناختی آنها، عملکردشان را تحت تاثیر قرار می دهد. گود و دوک (2003ب) اشاره دارند به اینکه وقتی دانش آموزان بر این عقیده باشند که هوششان محدود و به اندازه کافی بالا نیست، یکی از اهدافشان این اسن که از هر شرایطی که نشان دهنده ناتوانی آن ها باشد اجتناب کنند. آنها به دنبال تکالیف آسان و کم خطری هستند که نیاز به تلاش زیادی نداشته باشد. این دانش آموزان بین کلاس هفتم و هشتم در نوسان هستند. وقتی که دانش آموزان کلاس هفتم در یک کلاس مهارت های مطالعه قرار داده شدند، پیشرفت تحصیلی آنها افزایش پیدا کرد (گود و دوک، 2003 الف).

در نهایت، دانش آموزانی که به جای تحسین شدن به خاطر موفقیتشان به خاطر تلاششان مورد تحسین قرار می گیرند یاد می گیرند که وقتی شرایط به خوبی پیش نمی رود، انعطاف پذیری خود را حفظ کنند. تحسین برای تلاش، یا فرایند تحسین، بر راهبردهایی که دانش آموزان برای مدیریت یک چالش مورد استفاده قرار می دهند و انتخاب هایی که منجر به افزایش موفقیت می شود، تاکید دارد (گود و دوک، 2003).

دانش آموزی که در تنظیم هیجان مشکل دارد و اغلب احساس اضطراب می کند، وقتی که قبل از شروع امتحان به او گفته شود که امتحان سخت خواهد بود، نمره پایین تری کسب خواهد کرد( وبر و بیزر،2006).

مداخلاتی برای اضطراب امتحان ( به لک،2005، گود دوگ، 2003الف):

  • تمرین کردن با سوالات ساده
  • رفتن یک دوره مهارت های مطالعه و استفاده از راهبردها
  • یادگرفتن راهبرد های امتحان دادن و خودگویی
  • استفاده از روش های آرام سازی و تصویر سازی
  • یاد آوری توقف فعالیت در آن واحد در طول امتحان و تفکر در مورد چیزی خوشایند
  • اعتقاد بر اینکه توانایی پایه قابل تغییر است.

(برگرفته از کتاب تنظیم هیجان کودکان نوشته ی گایل مک لم)

سایت هنردرمانی
سایت هنردرمانی
تخصصی ترین سایت در زمینه روانشناسی ، هنردرمانی و شاخه های وایسته به آن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

كد امنيتي :به عدد وارد كنيد: