ارتباط موثر – قسمت دوم

ارتباط موثر - قسمت اول | روانشناسی دات کام | روانشناسی برای همه
ارتباط موثر – قسمت اول
10 آبان, 1394
اضطراب | روانشناسی دات کام | روانشناسی برای همه
اضطراب امتحان و راه های مقابله
10 آبان, 1394
ارتباط موثر - قسمت دوم| روانشناسی دات کام | روانشناسی برای همه

ارتباط موثر - قسمت دوم| روانشناسی دات کام | روانشناسی برای همه

 ارتباط موثر (قسمت دوم)

 انواع ارتباط:

۱.ارتباط کلامی

۲٫ارتباط غیر کلامی

اجزای غیر کلامی ارتباط

۱٫حالات چهره

  1. حالات بدن : سبک نشستن ، ایستادن، راه رفتن
  2. ژستها : حرکاتی که معنای خاص دارند.

۴٫تماس چشمی : با توجه به فرهنگ / مدام و منقطع/خیره شدن

  1. تن صدا : احساسات و هیجانات
  2. بلندی صدا :خجالتی بودن،ناتوانی/اعتماد به نفس/تهدید،آزار

۷٫سرعت تکلم : دور تند و کند

  1. نوع کلمات :بار ارزشی کلمات در فرهنگها و خرده فرهنگها

۹٫زبان بدن (body language): حتی زمانی که یک شخص با شما صحبت نمی‌کند، نشانه‌هایی درصورت، بدن، پاها و دست‌های او وجود دارد که می‌تواند بدون آن‌که خود او متوجه شود به شما در خواندن فکر او کمک کند. در حقیقت همه انسان‌ها به‌طور ناخودآگاه حرکاتی از بدن خود نشان می‌دهند که از آن به‌عنوان زبان بدن یاد می‌شود. آشنایی با این حرکات و نشانه‌ها می‌تواند به شما کمک کند، در ملاقات با دیگران بهتر بتوانید به آنچه در ذهن آن‌ها می‌گذرد پی ببرید و به این ترتیب تصمیمات منطقی‌تری بگیرید. برای مثال در بسیاری از موارد، زمانی که یک فرد هنگام صحبت با شما سرش را پایین نگه می‌دارد، با موهایش بازی می‌کند یا وزن بدن خود را روی یکی از پاهایش می اندازد به‌طور ناخودآگاه در حال انتقال پیامی به شماست.

زبان بدن می‌تواند موجب بهتر رساندن پیام و جذاب شدن ارتباط گردد.

عوامل موثر در ارتباط موثر

۱٫شناخت احساسات ، افکار ، عملکرد خود

۲٫شناخت خود و دیگران

  1. شناخت نسبت به ارزشها: در اصطلاح دانشجامعه‌شناسی، عقایدی است که افراد یا گروه‌های انسانی دربارهٔ آن‌چه مطلوب، مناسب، خوب یا بد است؛ دارند. ارزش‌های مختلف نمایانگر جنبه‌های اساسی تنوعات در فرهنگ انسانی است. ارزش‌ها معمولاً ازعادت و هنجار نشأت می‌گیرند. به طور کلی به اموری که برای اعضاء گروه اهمیت دارند و آرمان مشترک اعضاء گروه تلقی می‌شوند، ارزش می گویند.

موانع ارتباط موثر

۱٫قضاوت کردن خوب یا بد مانع ارتباط موثر می شود.

۲٫بی توجهی به احساسات فرد مقابل :

الف)ارائه راه حل و نصیحت کردن : این کار موجب ایجاد حس بی کفایتی در فرد مقابل می شود.

ب)دست کم گرفتن موضوع

ج)عوض کردن موضوع بحث: به فرد این حس را منتقل می کند که موضوع و مشکلت و خودت خیلی مهم نیستید!

د)بحث منطقی کردن: وقتی فرد به همدلی شما نیاز دارد، منطقی صحبت کردن ممکن است سبب شود فرد احساس دوری کند و همینطور احساس کند از طرف شما درک نمی‌شود.

۳٫ارجاع به خود : وقتی در صحبت‌‌های خود، بیش از حد به خودمان اشاره کنیم، ممکن است موجب مشکل در روابط شویم.

۴٫قطع کردن صحبت طرف مقابل

۵٫ارائه راه حل

۶٫مسخره کردن 

۷٫تهدید کردن : اگر در روابطمان برای رسیدن به خواسته های خود از راه تهدید استفاده کنیم، نتایج مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.

۸٫برچسب زدن یا نامگذاری : عناوین یا برچسبها یا نامهای نا مناسب گذاشتن بر فرد مقابلمان موجب اختلال در رابطه می شود.

خود آگاهی

خودآگاهی توانایی شناخت خود و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قوّت، خواسته‌ها، ترسها و انزجارهاست. برای اکثر ما توصیف ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری خود برای دیگران، کار سخت و دشواری می‌باشد.به عنوان مثال ممکن است پاسخ به این سوال که چه کسی هستیم، سخت و دشوار باشد.

در تعریف خود آگاهی برای ارتقای ارتباطات میتوان بیان کرد که خودآگاهی شامل آگاهی در هر لحظه به چگونه بودن است (شامل آگاهی به افکار ، احساسات ، نحوه ارتباط غیر کلامی و عملکرد خود).

 

آن کس که بداند و بداند که بداند اسب شرف از گنبد گردون بجهاند

آن کس که بداند و نداند که بداند بیدار کنیدش که بسی خفته نماند

آن کس که نداند و بداند که نداند لنگان خرک خویش به منزل برساند

آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند

سطوح خود آگاهی: خود آگاهی شامل سطوح زیر می باشد:

– فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تحصیلی

 

جنبه های مختلف خودآگاهی فردی

– آگاهی به ظاهر : پوشش ، زبان بدن ، رفتار ، محتوای کلام ، لحن کلام

– آگاهی به باطن: افکار ، احساسات ، فیلترهای ذهنی ، تعصبات و…

– آگاهی به تاثیر عوامل باطنی و ظاهری بر همدیگر

ادامه دارد…

سایت هنردرمانی
سایت هنردرمانی
تخصصی ترین سایت در زمینه روانشناسی ، هنردرمانی و شاخه های وایسته به آن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

كد امنيتي :به عدد وارد كنيد: