ارتباط موثر – قسمت اول

دامهایی که والدین در آن‌ها گرفتار می شوند
8 آبان, 1394
ارتباط موثر - قسمت دوم| روانشناسی دات کام | روانشناسی برای همه
ارتباط موثر – قسمت دوم
8 آبان, 1394
ارتباط موثر - قسمت اول | روانشناسی دات کام | روانشناسی برای همه

ارتباط موثر - قسمت اول | روانشناسی دات کام | روانشناسی برای همه

ارتباط موثر (قسمت اول)

مقدمه

مهارتهای زندگی مجموعه ای از مهارتها و شایستگی های فردی و گروهی است که افراد را برای زیستن در این هزاره توانمند می سازد. همزمان با یادگیری ، تسلط و استقرار در این مهارتها فرد علاوه بر رسیدن به آرامش و تعادل در زندگی فردی و اجتماعیبه ایفای نقش در زندگی خود می پردازد و با مسئولیت پذیری و پاسخگویی مناسب به نیازهای فردی و اجتماعی زتدگی انسان امروز، الگوی متفاوتی از زندگی یک انسان آگاه، آزاد ، مسئولیت پذیر و تجربه گرا را به نمایش می گذارد.

در میان مهارتهای زندگی مهارت برقراری ارتباط موثر یکی از ابتدایی ترین پایه های یک زندگی اجتماعی سالم ، کم تنش و موفق است. برای تسلط بر ارتباط موثر لازم است فرد درگیر تجاربی خاص شده و ضمن تغییر در دانش و نگرش، تصمیم به تغییراتی در عملکرد خود بگیرد. در ابتدا ارتباط موثر و مباحث مرتبط با آن مطرح می شود. در پی آن مهارت خود آگاهی به عنوان یکی از مهارتهای لازم برای برقراری ارتباط موثر مورد بررسی قرار می گیرد و مبحث قضاوت نیز به عنوان یکی از پایه های این دو مهارت مطرح می شود. در ادامه زبان بدن، و مهارت نه گفتن و جرات مندی نیز بررسی می شوند. در انتها مهارت حل اختلاف و کار در گروه نیز به عنوان تکمیل کننده بحث ارتباطات در سازمانها ارائه می گردد.

ارتباط چیست؟

فرآیند انتقال اطلاعات از فرستنده به گیرنده

اجزای ارتباط:

– پیام

– فرستنده

– گیرنده

– زمینه ارتباط

– کانال ارتباط

– عوامل مخل ارتباط

*عوامل ایجاد ارتباط موثر

۱- خوب گوش دادن

الف) توجه:

نگاه کردن

واژه های مرتبط با توجه

متمایل بودن بدن به گوینده

تکرار حالات چهره

صحبت کمتر

ب)سوال پرسیدن :

سوالات بسته

سوالات باز

ج)ارائه بازخورد:

عدم قضاوت

عدم نصیحت

صداقت

تکرار محتوا و معنای کلام

مرتبط با موضوع صحبت کنید

واضح صحبت کنید

به جنبه های مثبت فرد و موضوع توجه کنید

تعمیم ندهید

از واژه های تاکیدی استفاده نکنید

منتظر نوبتتان برای جواب دادن نباشید

د) از بین بردن عوامل مخل و مزاحم

عدم پیش داوری

۲٫در هنگام صحبت کردن

* پشت سر هم و به صورت مداوم صحبت نکنید. گاهی مکث کنید تا مطمئن شوید شنونده برای سوال کردن یا اظهار نظر کردن فرصت کافی دارد.

* سعی کنید خود را به جای شنونده قرار دهید و احساسات او را هم در نظر بگیرید.

* آن چه می خواهید بگویید واضح بیان کنید.

* به شنونده نگاه کنید.

* تن و آهنگ صدای خود را تغییر دهید.

* مبهم صحبت نکنید و با بیان جزئیات شنونده را گیج نکنید.

* از دیدن علائم آشفتگی شنونده غفلت نکنید. اگر احساس کردید شنونده خسته شده موضوع را عوض کرده و به او نیز فرصت صحبت دهید.

* مطمئن شوید که محتوای کلامتان با حالات غیر کلامیتان هماهنگی دارد.

ادامه دارد…

سایت هنردرمانی
سایت هنردرمانی
تخصصی ترین سایت در زمینه روانشناسی ، هنردرمانی و شاخه های وایسته به آن

2 Comments

  1. ميهمان گفت:

    با تشكر از شما .
    منتظر ادامه مطلب هستيم.

    • روانشناس گفت:

      درود .
      از توجه شما سپاسگذاريم.
      مي توانيد با عضويت در خبرنامه از ارسالي هاي بعدي ما در ايميلتان با خبر شويد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

كد امنيتي :به عدد وارد كنيد: